پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

ندول تیروئید (Thyroid Nodule) چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

ندول تیروئید (Thyroid Nodule) چیست؟
ندول تیروئید (Thyroid Nodule) چیست؟

ندول تیروئید (Thyroid Nodule)چیست؟
تشکیل ندول در غده تیروئید به معنی رشد غیرعادی قسمتی از بافت تیروئید است که به شکلی غیرعادی اتفاق افتاده باشد، گرچه بسیاری از ندول های تیروئید خوش‌خیم هستند، ولی درمان ندول تیروئید تنها به ندول های بدخیم محدود نمی شود بلکه برخی از ندول ها با اینکه خوش‌خیم هستند و مشکلی برای بیمار ایجاد نمی کنند ولی در مواردی شروع به رشد بی رویه کرده که همین باعث ایجاد مشکلاتی از جمله درد در ناحیه گلو، احساس تنگی نفس و فشار به سایر اندام‌ها از جمله راه هوایی در گلو می شود و به همین دلیل این نوع ندول ها نیازمند درمان هستند، مرکز سونوگرافی فوق تخصصی تیراد با توجه به شیوع ندول های تیروئید در بین جامعه و سوال بسیاری از مراجعین که تحت چه شرایطی باید به درمان ندول تیروئید بپردازیم این تاپیک را به موضوع اختصاص داده است.
گره های تیروئیدی می توانند توپر، مایع (کیستیک) یا مخلوطی از هر دو باشند.

انواع ندول تیروئید
گره‌ تیروئید یکی از بیماری‌های شایع غدد است و در اغلب موارد بسته به نوع آن عوارض و علائم کمی در بدن ایجاد می‌کند. در بیشتر موارد ندول‌ تیروئید‌ منفرد است و احتمال کمی دارد که همراه با دیگر گره‌ها بروز کنند. انواع ندول تیروئید عبارت‌اند از:
۱. آدنوم تیروئید
رشد ندول‌های خوش‌خیم و طبیعی بافت‌های تیروئید را آدنوم تیروئید می‌نامند. آدنوم‌ها اشکال و نام‌های مختلفی دارند و معمولا اگر علائمی همچون فشار ایجاد نکنند نیازی به درمان ندارند. آدنوم تیروئید‌ با یک آزمایش سونوگرافی ساده هم مشخص می‌شوند.
۲. آدنوم سمی
برخی ندول‌های تیروئید باعث می‌شوند که تیروئید بیش‌فعال شود و هورمون تیروکسین بیش از حد نیاز ترشح کند. این اتفاق باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود که این اتفاق را با نام پرکاری تیروئید می‌شناسیم.
گره‌های سمی تیروئید در نود درصد اوقات خوش‌خیم هستند و نیازی به درمان ندارند. اگر درمانی هم صورت بگیرد برای رفع پرکاری تیروئید است. آدنوم‌های سمی رشد سریعی ندارند و زیاد بزرگ نمی‌شوند، اما این احتمال هم وجود دارد که کمی از مقدار طبیعی بزرگ‌تر شوند، که در این صورت باید درمان صورت بگیرد.
۳. گواتر
بزرگ‌شدن تیروئید به هر دلیلی را با نام گواتر می‌شناسند. معمولا گواتر به دلیل تیروئیدیت هاشیموتو (یک بیماری خودایمنی) و کمبود ید ایجاد می‌شود. گواتر هم همانند دیگر گره‌های تیروئید فقط در صورتی نیاز به درمان دارد که باعث پرکاری یا علائم فشاری در تیروئید شود.
۴. کیست‌های تیروئید
کیست‌های تیروئید فضا‌های پر از مایع هستند که در خود تیروئید به وجود می‌آیند. بروز کیست در تیروئید علل مختلفی دارد برای مثال ممکن است‌ کیست‌های تیروئید شما مادرزادی باشند یا بخاطر مواد باقی ماند از تجزیه سلول‌ها و خون در تیروئید باشند.
۵. گواتر چند ندولار
این نام برای گواتری ‌است که به دلیل بیش از یک ندول تیروئید ایجاد می‌شود. گواتر چند ندولار هم همانند دیگر گره‌های تیروئید نیازی به درمان ندارد تا زمانی که به ساختار‌های کناری فشار وارد نکند.
۶. ندول تیروئید بدخیم
سرطان تیروئید بسیار نادر است و احتمال اینکه سرطان تیروئید شما به دلیل ندول باشد ناچیز است. بیماری‌های غده تیروئید فقط به دلیل وجود ندول نیست و عوامل دیگری همچون تیروئیدیت، تیروئیدیت هاشیموتو، کمبود ید و بیماری گریوز هم در ایجاد بیماری نقش به سزایی دارند. با این حال سرطانی شدن ندول تیروئید غیر ممکن نیست. شما باید برای پیشگیری از پیشرفت گره تیروئید بد خیم علائم آن را در نظر داشته باشید و در صورت مشاهده، به پزشک مراجعه کنید.

علائم ندول تیروئید
ندول‌ تیروئید علائم واضحی ندارد اما بزرگ شدن گره یا تاثیرش بر ترشح تیروکسین علائمی دارد، برای مثال:
    ندول تیروئید به راحتی احساس شود
    به صورت تورم در قاعده گردن شما دیده شود
    فشار به نای یا مری باعث تنگی نفس یا مشکل در بلع شود
    باعث کاهش وزن بی دلیل شود
    تعریق را افزایش دهد
    لرزش ایجاد کند
    شما را عصبی یا پرخاشگر کند
    ضربان‌ قلب‌تان را سریع و نامنظم کند
ندول‌های تیروئید رشد کمی دارند و در بیشتر اوقات خوش خیم هستند، اما بروز ندول بدخیم غیرممکن نیست. در کل تشخیص گره تیروئید با علائم آن کار چندان راحتی نیست به جز در مواردی که تیروئید دچار سرطان‌های تهاجمی می‌شود.

علت بروز ندول تیروئید
ندول‌های تیروئید به دلیل رشد بیش از حد بافت‌های تیروئید به وجود می‌آیند اما علت اصلی این رشد بی رویه هنوز ناشناخته است. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد ندول تیروئید در کسانی که برخی موارد را در سابقه پزشکی خود داشته‌اند شایع تر است. این موارد عبارت‌اند از:
    تیروئیدیت هاشیموتو، یک بیماری خود ایمنی که منجر به کم کاری تیروئید می‌شود.
    تیروئیدیت یا التهاب مزمن تیروئید شما
    سرطان تیروئید
    کمبود ید
    در دوران نوزادی یا کودکی آزمایش اشعه ایکس روی تیروئید شما انجام شده باشد
    سابقه خانوادگی ندول‌ تیروئید داشته باشید
    شما ۶۰ سال یا بیشتر سن داشته باشید
بروز گره تیروئید در زنان شایع‌تر است اما احتمال سرطانی شدن ندول تیروئید در مردان بیشتر است.

عوارض ندول تیروئید
    مشکلات بلع یا تنفس: برخی ندول تیروئید‌‌ها بطور غیر طبیعی رشد می‌کنند و به مجاری که در پشت تیروئید قرار دارند فشار وارد می‌کنند. در نتیجه ممکن است شما در بلع یا تنفس دچار مشکل شوید.
    پرکاری تیروئید: در بالا اشاره کردیم که برخی گره‌ها باعث تحریک تیروئید و ترشح هورمون اضافی می‌شوند. پرکاری تیروئید عوارضی همچون کاهش وزن، ضعف عضلانی، عدم تحمل گرما و اضطراب یا تحریک پذیری را در پی دارد.
    عوارض مربوط به جراحی ندول تیروئید: اگر پزشک شما تصمیم بگیرد که برای درمان ندول تیروئید باید جراحی صورت بگیرد ممکن است شما برای تامین هورمون‌های تیروئید مجبور باشید تا آخر عمر از دارو مصرف کنید.

تشخیص بیماری ندول تیروئید
سیستم غدد اهمیتی به اندازه سیستم عصبی شما دارد چرا که بدون هورمون‌ها هیچ یک از سیستم‌های بدنی شما به درستی عمل نخواهند کرد. انجام تست و آزمایش‌های مربوط به سلامت سیستم غدد یکی از مواردی است که شما باید همگام با دیگر آزمایش‌های سلامتی در نظر بگیرید. همچنین افزایش اطلاعات شما در رابطه با اختلالت شایع غدد می‌تواند به پیشگیری از بیماری و تشخیص زود هنگام شما کمک کند.
تشخیص ندول تیروئید به شیوه‌های متفاوتی صورت می‌گیرد که در ادامه به بررسی هر کدام می‌پردازیم.
۱. معاینه بدنی
غده تیروئید شما با قورت دادن هر چیزی بالا و پایین می‌رود، ممکن است پزشک از شما درخواست کند چیزی را ببلعید تا از نحوه حرکت صحیح تیروئید مطمئین شود. همچنین در معاینه بدنی علائم پر کاری یا کم کاری تیروئید را با مواردی همچون ضربان تند یا آهسته قلب، لرزش، پوست خشک و تورم صورت مورد بررسی قرار می‌دهند.
۲. سونوگرافی
در این روش از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تعیین شکل تیروئید و ندول‌های ایجاد شده روی آن استفاده می‌کنند.
۳. بیوپسی آسپیراسیون
این روش بیشتر با نام نمونه برداری شناخته می‌شود. روش کار هم به این صورت است که با یک سوزن بسیار باریک بخشی از تیروئید را برای بررسی وجود ندول بر می‌دارند، سپس آن را در آزمایشگاه زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهند.
۴. اسکن تیروئید
در این آزمایش ایزوتوپ‌های ید را از بازوی راست به شما تزریق می‌کنند. سپس با استفاده از اسکن تیروئید تجمع ایزوتوپ‌های ید در بدن شما را مورد بررسی قرار میدهند.

درمان ندول تیروئید
جراحی
در صورتی که گره تیروئید بزرگ باشد و باعث ایجاد مشکل در فرایند تنفس و بلع بیمار شود، پزشک با جراحی آن را بر می‌دارد. این روش برای درمان ندول تیروئید بدخیم استفاده می‌شود و برای ندول‌های خوش‌خیم اغلب نیازی به جراحی نیست، مگر آنکه گره تیروئید مشکلات جدی در بیمار ایجاد کرده باشد.
درمان ندول‌های تیروئیدی با استفاده از تجویز ید رادیو اکتیو
در این روش درمانی، پزشک با استفاده از ید رادیو اکتیو اقدام به کوچک کردن گر‌ه‌های ندول می‌کند. توجه داشته باشید که خانم‌های باردار به هیچ عنوان نباید از این روش استفاده کنند.
درمان ندول تیروئید با زالو
یکی دیگر از روش‌های درمان گره‌های تیروئیدی زالو‌ درمانی است. در این روش پزشک طب سنتی با انداختن چند زالو بر روی غدد تیروئید،عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. توجه داشته باشید که این روش باید توسط یک شخص ماهر انجام شود.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0