پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

پرستاری تعهدی چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

پرستاری تعهدی چیست؟
پرستاری تعهدی چیست؟

پرستاری تعهدی چیست؟
پرستاری تعهدی طرحی است که وزارت بهداشت و درمان برای خدمات رسانی به مناطق محروم گذاشته است و دانشجویان قبولی دانشگاه روزانه متعهد میشوند که در این مناطق کار کنند.
پرستاری تعهدی قوانین مربوط به خودش را دارد و داوطلبان باید در دوره کارشناسی 4 سال درس بخوانند و در ازای این تحصیل رایگان بعد از پایان تحصیل متعهد می شوند که به مدت 8 الی 12 سال در مناطق محروم که سازمان مشخص می کند خدمت کنند یعنی دو تا سه برابر مدت تحصیلشان در دانشگاه. در این مدت نمی توانند انتقالی به شهر های دیگر را بگیرند. در حین 4 سال تحصیل اجازه اشتغال ندارند.
پرستاری تعهدی یکی از رشته های با شرایط خاص و سخت می باشد. فردی که این رشته را انتخاب می کند باید در جریان باشد که چه شرایطی را با قبولی در کنکور باید بپذیرد و رعایت کند.

شرایط تحصیل در رشته پرستاری تعهدی
- شرایط استفاده از پرستاری تعهدی نیاز به گذراندن تعهد به خدمت به مدت دو برابر طول دوره تحصیل بوده و قابل جابجایی و خرید نیست.
- مدرک تحصیلی پس از پایان تعهد به خدمت ارائه می شود.
- پرستاران تعهدی در مدت زمان خدمت خود نباید در مناطق دیگر کشور به فعالیت بپردازند.
- دانشجوی بومی در استان خود به تحصیل می پردازد.
- ادامه تحصیل باید پس از گذراندن نیمی از دوره خدمت باشد.
- انتقال مشمولان این سهمیه براساس قانون خواهد بود.
- ثبت نام متقاضیان این سهمیه، به صورت مشروط انجام شده و داوطلبان تا پایان ترم اول تحصیلی، باید نسبت به تحویل تعهد محضری به دانشگاه خود اقدام کنند و در غیر این صورت قبولی شان ملغی می گردد.
- در صورتی که فرد پس از قبولی در رشته پرستاری تعهدی در یک استان نزدیک با سهمیه بومی پذیرفته شده، ضرورت دارد دانشگاه محل قبولی داوطلب، با دانشگاه متقاضی ایجاد سهمیه، هماهنگی لازم را انجام دهد تا فرد پس از پایان تحصیل به دانشگاه استان بومی خود برای ارائه خدمت هدایت شود.
- متقاضی فقط می تواند در استان خودش و استان های همجوار اقدام به انتخاب رشته نماید.
- در دفترچه کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم تجربی همه این موارد ذکر شده، در نتیجه متقاضیان با دقت همه موارد را مطالعه کنند.متقاضیان رشته های دارای تعهد خدمت می بایست در مدت زمان 1.5 تا 2 برابر مدت تحصیل در مناطق تعیین شده توسط وزارت بهداشت مشغول به کار شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص لیست رشته ها می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید.

مزایای پرستاری تعهدی
از مهمترین مزایای پرستاری تعهدی می‌توان به ادامه کار و فعالیت پس از پایان دوره تعهد
به خدمت دانست.
تسهیل در تحصیل یعنی با انتخاب رشته پرستاری تعهدی، افرادی که علاقمند به تحصیل در این حوزه هستند ولی رتبه قبولیشان در کنکور سراسری تجربی به آنها اجازه تحصیل در رشته پرستاری بدون تعهد نمی‌دهد، در راستای تمام‌عیار بودن و تضمین درآمد و شغل خود، هنوز هم می‌توانند در رشته مورد علاقه‌شان تحصیل کنند.
در کل پرستار تعهدی از حقوق و مزایای خوبی برخوردار است که به شرح زیر می باشد.

سختی های پرستاری تعهدی
قبولی در رشته پرستاری تعهدی شرایط سخت خودش را دارد که در محلی غیر از محل مورد نظر کار کردن در شرایط سخت می باشد. و طول دوره کاری 12 سال که تقریبا زیاد است و در این مدت پرستاران تعهدی نمیتوانند در جاهای دیگر مشغول یه کار شوند.

انصراف از پرستاری تعهدی
بعضی دانشجویان، پس از پذیرش در این رشته و گذراندن چند ترم، متوجه سختی‌های دوره خدمت می‌شوند و می‌خواهند انصراف دهند.
انصراف امکان پذیر است اما با توجه به دانشگاه محل تحصیل، هزینه ای به عنوان جریمه باید پرداخت گردد. چرا که افرادی که وارد این رشته شده اند از سهمیه مناطق محروم استفاده کرده اند. با توجه به این شرایط انصراف از دانشگاه نیازمند پرداخت هزینه های زیادی است، به همین دلیل قبل از شروع به انتخاب این رشته، داوطلبان باید اطلاعات لازم درباره مزایا و معایب آن داشته باشند. در غیر این صورت امکان انصراف از خدمت پس از پایان تحصیلات وجود ندارد. همچنین پس از فارغ التحصیلی، دوره تعهد به خدمت قابل نقل و انتقال یا خرید نیست و نمی توانند در مراکز دیگر هم مشغول به کار شوند.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0