پزشکی بوک فروش آنلاین کتابهای پزشکی با تخفیف ویژه

ساعت کاری شنبه تا چهارشنبه 9-17 و پنجشنبه 9-13

زگیل تناسلی Genital warts چیست؟

دسته بندی :

نویسنده : پزشکی بوک

تاریخ درج :

حجم فایل :

زگیل تناسلی Genital warts چیست؟
زگیل تناسلی Genital warts چیست؟

زگیل تناسلی چیست؟
زگیل‌های تناسلی (Genital warts) نوعی عفونت مقاربتی (STI) هستند که باعث ایجاد برجستگی‌های کوچک یا در حال رشد داخل و اطراف اندام تناسلی مردانه و زنانه می‌شوند. سویه‌های خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) منجر به ابتلای این زگیل‌ها خواهند شد. اما متخصصین معقدند تنها ۱۰ درصد افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی علائم ظاهری زگیل‌های تناسلی را بروز می‌دهند. بقیه مبتلایان ممکن است با وجود آلوده بودن اما هیچ علامتی نداشته باشند.
حال که متوجه شدید زگیل تناسلی چیست، خوب است بدانید زگیل‌های تناسلی گاهی اوقات با سایر عفونت‌های پوستی اشتباه گرفته می‌شوند. همه برجستگی‌های پوستی به معنی زگیل نیستند.

زگیل تناسلی چه علائمی دارد
در خانم‌ها این عارضه پوستی می‌تواند در قسمت فرج، دیواره‌های واژن، قسمت بین اندام تناسلی خارجی و مقعد، مجرای مقعد و دهانه رحم رشد کند. در آقایان نیز ممکن است در آلت تناسلی، بیضه یا مقعد ایجاد شود.
زگیل تناسلی همچنین می‌تواند در دهان یا گلوی فردی که تماس جنسی با فرد مبتلا داشته است، ایجاد شود. علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی به شرح زیر است:
    تورم‌ کوچک قهوه‌ای یا صورتی رنگ در ناحیه تناسلی
    ایجاد چندین زگیل کوچک در کنار یکدیگر
    خارش یا علائم ناراحت‌کننده دیگر در ناحیه تناسلی
    خونریزی حین مقاربت
گاهی زگیل تناسلی می‌تواند آنقدر کوچک و صاف باشد که به هیچ وجه مشاهده نباشد. در مواقع نادر نیز ممکن است زگیل تناسلی به اندازه و تعداد زیادی ایجاد ‌شود.
در صورت بروز برجستگی یا زگیل در ناحیه تناسلی حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
علائم زگیل تناسلی در زنان
اگر بخواهیم با جزئیات در خصوص علائم خانم‌ها بگوییم، باید به این موارد اشاره کنیم:
    ایجاد ضایعه گوشتی یا خاکستری در اطراف واژن، بالای ران و مقعد
    ضایعات شبیه به بافت گل کلم
    ایجاد ضایعات درونی
    خارش یا خونریزی از مقعد یا واژن
    تغییر در جریان ادرار
علائم زگیل تناسلی در آقایان
زگیل در آقایان ممکن است روی بیضه، آلت تناسلی و اطراف مقعد ایجاد شود. از دیگر علائم این عارضه در آقایان می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:
    ترشحات غیر طبیعی از آلت تناسلی
    احساس سوزش، درد یا خونریزی هنگام ادرار کردن یا حین رابطه جنسی
هم در آقایان و هم در خانم‌ها این عارضه می‌تواند روی دهان، لب‌ها، زبان و گلو نیز ظاهر شود.

علت زگیل تناسلی در مردان و زنان
زگیل تناسلی مانند سایر زگیل‌ها، توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. در مورد انواع زگیل تناسلی در زنان و مردان می‌توان گفت که بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از این ویروس وجود دارد و فقط انواع ۶ و ۱۱ باعث بروز زگیل تناسلی می‌شوند (زگیل تناسلی خفیف در زنان و مردان).
در پاسخ به سوال زگیل تناسلی چگونه منتقل می‌شود و راه تشخیص آن چیست؟ می‌توان گفت که زگیل تناسلی در اکثر موارد از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. یک فرد می‌تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کند. برخی از افراد این عفونت را دارند اما به‌عنوان ناقل هیچ علامتی ندارند و هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند. به‌همین‌دلیل، موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می‌دهند:
    داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده با چندین شریک جنسی
    داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
    داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
    شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
    سیگار کشیدن
    داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌شده در اثر ابتلا به HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو یا شیمی‌درمانی

زگیل تناسلی چه شکلی است و در کجاها ایجاد می‌شود؟
این زگیل‌ها بر بافت مرطوب ناحیه تناسلی اثر می‌گذارند. آن‌ها می‌توانند مانند برجستگی‌های کوچک و گوشتی با ظاهری شبیه به گل کلم بروز پیدا کنند. در اکثر مواقع زگیل‌های تناسلی بسیار کوچک هستند و با چشم دیده نمی‌شوند.
این زگیل‌ها گنبدی شکل نیستند اما اغلب از سطح پوست بالاتر می‌آیند و سپس به صورت تخت رشد می‌کنند. این ویروس رنگی مشابه رنگ پوست (صورتی یا قهوه‌ای روشن) دارد. آن‌ها نواحی زیر را آلوده می‌کنند:
    مقعد
    رکتوم
    کشاله ران
    لب، دهان، زبان یا گلو
    آلت تناسلی و کیسه بیضه
    واژن (فضای داخلی)، فرج، لب‌های واژن (لب‌های بزرگ و کوچک) و دهانه رحم

چه افرادی در معرض زگیل تناسلی قرار دارند
اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال‌اند در برخی از مواقع ممکن است به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا شوند. عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را افزایش دهد به شرح زیر است:
    داشتن رابطه جنسی متعدد با افراد مختلف
    وجود یک عفونت مقاربتی دیگر
    داشتن رابطه با فردی که اطلاعی از سابقه جنسی او ندارید.
    شروع فعالیت جنسی از سنین پایین
    سیستم ایمنی ضعیف مانند داشتن ویروس HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو
    مصرف سیگار

انواع زگیل‌های تناسلی (Genital warts)
ویروس اچ پی وی که عامل اصلی بروز این بیماری است بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف دارد. معمولا سویه‌های ۶ و ۱۱ ویروس اچ‌پی‌وی عامل اصلی بروز زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان هستند.
برای بررسی اینکه کدام زگیل تناسلی خطرناک است، باید مجموع تیپ‌های hpv را به ۲ نوع کلی تقسیم کرد.
    ویروس HPV کم خطر: در این موارد ویروس اچ‌پی‌وی باعث ایجاد زگیل‌تناسلی در واژن، آلت تناسلی و مقعد می‌شود.
    ویروس HPV پرخطر: در این موارد ویروس پاپیلومای انسانی علاوه‌بر ایجاد ضایعات پوستی در ناحیه تناسلی باعث بروز سرطان در دهانه رحم یا واژن می‌شود.

عوارض زگیل تناسلی
۳۰ تا ۴۰ گونه از HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می‌گذارند، اما تنها تعداد کمی از این گونه‌ها باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. بنابراین، زگیل تناسلی یک گونه کم‌خطر عفونت HPV است. قابل ذکر است که ویروس همیشه منجر به عوارضی مانند زگیل تناسلی نمی‌شود. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی خود‌به‌خود از بین می‌رود.
سویه‌های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در بروز اکثر سرطان‌های دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سرطان گلو و مری موثر هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند منجر به تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می‌گویند. بنابراین، برای زنان مهم است که به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند، به‌ویژه آن‌هایی که به انواع پرخطر HPV آلوده شده‌اند.
به‌ندرت در دوران بارداری، زگیل‌ها می‌توانند بزرگ شوند و روند ادرار کردن را دشوار می‌کنند. زگیل‌های دیواره واژن می‌توانند از کشش بافت‌های واژن در هنگام زایمان جلوگیری کنند. زگیل‌های بزرگ روی بخش بیرونی آلت تناسلی یا واژن ممکن است در هنگام زایمان دچار خونریزی شوند.

روش تشخیص زگیل‌های تناسلی
تشخیص زگیل تناسلی در خانه دشوار است؛ اما پزشک زنان یا اورولوژیست با مشاهده زگیل‌ها می‌تواند تشخیص دهد آن‌ها از چه نوعی هستند. با این حال برخی اوقات برای تایید نهایی آزمایش HPV نیاز است که شامل موارد زیر می‌شود:
    معاینه لگنی: ممکن است برای بررسی تغییرات دهانه رحم ناشی از زگیل‌تناسلی آزمایش پاپ اسمیر به‌عنوان بخشی از معاینه لگنی انجام شود. همچنین امکان کولپوسکوپی/Colposcopy (در صورت مثبت بودن تست پاپ اسمیر) و بیوپسی واژن یا دهانه رحم وجود دارد.
    معاینه مقعد: پزشک معمولا به کمک دستگاه آندوسکوپ داخل مقعد را برای یافتن زگیل بررسی می‌کند.
    آزمایش خون: برای تشخیص قطعی زگیل‌های تناسلی در مردان و زنان از روش مولکولی استفاده می‌کنند که دقت بسیار بالایی دارد.

بیماری‌های مشابه با زگیل‌های تناسلی کدامند؟
برخی بیماری‌ها و ضایعات پوستی شباهت زیادی به این عارضه دارند. به عنوان مثال، افرادی زیادی به دلیل عدم آگاهی از فرق تبخال و زگیل تناسلی، این ۲ بیماری را با هم اشتباه می‌گیرند. دیگر بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته میشوند، عبارت‌اند از:
    تبخال
    اسکین تگ
    جوش‌های پوستی (نوعی زائده گوشتی بی‌خطر و قابل حذف با جراحی موضعی)
    کیست بارتولن (غده‌ای به همین نام در نزدیکی دهانه واژن که مسئول مرطوب نگه داشتن آن است و در صورت عفونی شدن باعث بروز کیست می‌شود)

انواع روش‌های درمان زگیل تناسلی
اگر زگیل‌های شما باعث ناراحتی نمی‌شوند، ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. اما اگر خارش، سوزش و درد دارید یا نگران گسترش عفونت هستید، متخصص بیماری های مقاربتی می‌تواند به شما کمک کند تا با دارو یا جراحی شیوع بیماری را کنترل کنید.
با این حال، زگیل‌ها اغلب پس از درمان بر می‌گردند. زیرا هیچ درمان قطعی برای از بین بردن خود ویروس در بدن وجود ندارد. از روش‌های درمانی موثر برای کنترل علائم این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
دارودرمانی
داروهای موضعی که می‌توانند مستقیماً روی پوست شما اعمال شوند عبارتند از:
    ایمی‌کیمود: به نظر می‌رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می‌کند. تا زمانی‌که کرم روی پوست شما قرار دارد از برقراری تماس جنسی خودداری کنید، زیرا ممکن است قدرت اثرگذاری کاندوم و دیافراگم را تضعیف کند یا پوست همسرتان را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی آن قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی آن ممکن است شامل بروز تاول، بدن درد، سرفه، بثورات و خستگی باشد.
    پودوفیلین و پودوفیلوکس: پودوفیلین یک رزین گیاهی است که می‌تواند بافت زگیل تناسلی را از بین ببرد. معمولا پزشک اجازه استفاده از آن را دارد. پودوفیلوکس حاوی همان ترکیب فعال است، اما می‌توانید آن را در خانه استفاده کنید. هرگز از پودوفیلوکس در نواحی داخلی بدن استفاده نکنید. علاوه بر این، استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی آن می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.
    تری کلرواستیک اسید: این درمان شیمیایی زگیل را می‌سوزاند و می‌تواند برای زگیل‌های تناسلی داخلی نیز استفاده شود. عوارض جانبی آن ممکن است شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.
    سینکاتچینز: این کرم برای درمان زگیل تناسلی خارجی و داخلی یا اطراف کانال مقعد استفاده می‌شود. عوارض جانبی آن مانند قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد، اغلب خفیف هستند.
سعی نکنید زگیل تناسلی را با انواع داروی زگیل تناسلی بدون نسخه که مخصوص زگیل‌های دست و پا هستند  درمان کنید. زیرا اغلب این داروها برای استفاده در ناحیه تناسلی در نظر گرفته نشده‌اند و اغلب اثرات خیلی قوی دارند. همیشه پیش از استفاده از انواع داروهای موضعی با پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.
استفاده از درمان‌های نادرست ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد، ضرر داشته باشد. اگرچه برخی از درمان‌های خانگی برای درمان زگیل تناسلی مفید هستند، اما شواهد کمی برای حمایت از آن‌ها وجود دارد. همیشه قبل از امتحان یک درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.
عمل جراحی
ممکن است برای برداشتن زگیل‌های بزرگتر، زگیل‌هایی که به داروها پاسخ نمی‌دهند یا در شرایط بارداری، نیاز به انجام جراحی داشته باشید. از انواع روش‌های جراحی موثر در حذف زائده‌های گوشتی و نرم زگیل تناسلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    انجماد ناحیه مورد نظر با نیتروژن مایع (کرایوتراپی): پس از فریز کردن زگیل‌ها، همانطورکه پوست شما بهبود می‌یابد ضایعات از بین می‌روند و اجازه می‌دهد پوست جدید ظاهر شود. ممکن است لازم باشد این روش درمانی را بارها تکرار کنید. عوارض جانبی اصلی آن شامل درد و تورم است.
    الکتروکوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل استفاده می‌شود. ممکن است بعد از انجام آن کمی درد و تورم داشته باشید.
    جراحی سرپایی: پزشک شما ممکن است از ابزارهای خاصی برای جدا کردن زگیل استفاده کند. برای این نوع درمان به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز دارید و ممکن است پس از آن کمی درد داشته باشید.
    لیزر درمانی: این روش که از یک پرتو شدید نور استفاده می‌کند، قیمت بالایی دارد و معمولاً برای زگیل‌های وسیع و سرسخت در نظر گرفته می‌شود. عوارض جانبی آن می‌تواند شامل زخم و درد باشد.
درمان خانگی
با وجود اینکه برای کنترل این عارضه باید به پزشک مراجعه کنید؛ اما راهکارهای خانگی نیز وجود دارد که برای کنترل علائم کمک کننده هستند:
    روغن درخت چای
    فندق جادوگر (جهت درمان بیماری‌های پوستی)
    چای سبز
    عصاره سیر
    سرکه سیب
این موارد را می‌توانید به صورت موضعی استفاده کنید و همچنین:
    مصرف سبزیجات
    مصرف مولتی ویتامین و مکمل‌ها برای مقابله با عفونت‌ها
بهتر است قبل از هرگونه اقدامی جهت کنترل و درمان با پزشک مشورت داشته باشید.

چگونه می‌توان از زگیل تناسلی جلوگیری کرد
برای کاهش خطر ابتلا به این عارضه باید هنگام رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی از کاندوم استفاده کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید حتی در صورت استفاده از کاندوم نیز ممکن است احتمال ابتلا به این عارضه وجود داشته باشد؛ چرا که کاندوم کل ناحیه تناسلی را پوشش نمی‌دهد.
واکسن HPV به نام «گارداسیل» می‌تواند آقایان و خانم‌ها را از شایع‌ترین گونه‌های ویروس پاپیلومای انسانی محافظت کند و همچنین در برابر گونه‌های HPV که با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، محافظت خواهد کرد.
افراد از سن ۹ تا ۴۵ سالگی می‌توانند این واکسن را دریافت کنند و بسته به سن هر فرد در یک تا سه سری تزریق می‌شود.
واکسن باید قبل از شروع رابطه جنسی تزریق شود؛ چراکه، تنها قبل از قرار گرفتن در معرض این ویروس موثر است. استفاده از کاندوم از دیگر روش‌های موثر است که می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد.

________________________________________________________

مقالات دیگر

       

       

       

     

     

     

   

نظرات کاربران

عبارت امنیتی
0